Χάρτης Μεγάλου Περιπάτου
Έργα Μεγάλου Περιπάτου
Ομόνοια Για την ανάδειξη του περιπάτου έχει ήδη δρομολογηθεί η συντήρηση και αναβάθμιση της πλατείας Ομονοίας, η οποία αναμένεται να ανοίξει για την πόλη και τους δημότες της στις επόμενες μέρες.
Πανεπιστημίου - Πατησίων Σχεδιάζεται μεγάλης κλίμακας αναβάθμιση της Πανεπιστημίου με διαπλάτυνση πεζοδρομίου. Με την παρέμβαση αυτή αναδεικνύεται η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο, Ακαδημία Αθηνών) και οι γύρω οδοί. Παράλληλα θα βελτιωθεί η οδός Πατησίων στο τμήμα Ομόνοια - Αρχαιολογικό Μουσείο. Η εν λόγω ανάπλαση θα αποδώσει περίπου 7.000m2 στο δημόσιο χώρο.
Βασιλίσσης Όλγας Σχεδιάζεται η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας, η οποία προβλέπει την ενοποίηση του Ζαππείου με τον Ναό Ολυμπίου Διός, τη σύνδεση της Διονυσίου Αρεοπαγίτου με το Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της υφιστάμενης χάραξης του τραμ. Με την πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα αποδοθούν περίπου 10.500m2, νέου κοινόχρηστου χώρου.
Ηρώδου Αττικού Σχεδιάζεται η μετατροπή της οδού σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ., με συνολική ανάπλαση και αναβάθμιση της οδού. Ενδεχόμενη ανάπλαση θα αποδώσει περίπου 5.000m2 στον δημόσιο χώρο.
Αθηνάς - Ερμού Για την Αθηνάς και το κάτω τμήμα της Ερμού, σχεδιάζεται η μετατροπή της οδού σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ.. Ενδεχόμενη ανάπλαση των δύο οδών θα αποδώσει περίπου 13.400m2 στον δημόσιο χώρο.
Βαρβάκειος Αγορά Στο πλαίσιο της ανάδειξης κεντρικών σημείων της πόλης σχεδιάζεται η ριζική ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής της Βαρβακείου Αγοράς με λειτουργική ενοποίηση των δύο αγορών και ενίσχυση του υπερτοπικού τους ρόλου.
Σύνταγμα Σχεδιάζεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στην κάτω πλευρά της Πλατείας Συντάγματος για την δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης. Με τη συγκεκριμένη διαπλάτυνση θα αποδοθούν περίπου 1300m2 στον δημόσιο χώρο.
Πλατεία Θεάτρου - Πλατεία Δικαιοσύνης - Πλατεία Κοραή Δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλαση των τριών αυτών Πλατειών που θα αποτελέσουν καταλύτη στη βελτίωση των κατά τόπου περιοχών.
Συνολικά οι αναπλάσεις, υιοθετώντας τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού, θα έχουν ως προτεραιότητα τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, την καινοτόμο διαχείριση των όμβριων υδάτων, τη βελτίωση του βαδίσματος και την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου. Για την αναβάθμιση του κέντρου, εξετάζονται ειδικότερα μέτρα για τη γενική κυκλοφορία οχημάτων στις περιοχές του Εμπορικού Τριγώνου, στην Πλάκα και στου Ψυρρή.
Γιατί ο Μεγάλος Περίπατος;
Γιατί οδηγεί εκεί που ξεκίνησε να χτυπά και συνεχίζει αιώνες μετά να χτυπά η καρδιά της πόλης μας.
- Γιατί ξεκινάει από την Ακρόπολη, τους Στύλους Ολυμπίου Διός, το Ζάππειο, το Καλλιμάρμαρο για να ανέβει στο Αρχαιολογικό Μουσείο και να γυρίσει στον Κεραμικό, θυμίζοντάς μας την διαδρομή για την Ακαδημία Πλάτωνος, έχοντας αγκαλιάσει σε αυτή την διαδρομή 25 μεγάλα μουσεία και χώρους πολιτισμού.
- Γιατί στην Ακρόπολη φτάνουν ετησίως 3 εκ. επισκέπτες, μόνο 500 χιλ επισκέπτονται το Ολυμπιείο, την αρχαία Αγορά και το Αρχαιολογικό Μουσείο, 200 χιλ τη Βιβλιοθήκη Αδριανού και το Μουσείο Μπενάκη, 100 χιλ τον Κεραμεικό, 50 χιλ το Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο, 30 χιλ το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, 20 χιλ το Νομισματικό και την Εθνική Πινακοθήκη, 10 χιλ το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και μόλις 5 χιλ το Μουσείο Κανελλόπουλου και το Επιγραφικό Αθηνών
5
- Γιατί ο Μεγάλος Περίπατος θα φέρει επισκέπτες στις 7 γειτονιές της Αθήνας, με τα όμορφα διατηρητέα τους και τις χιλιάδες επιχειρήσεις.
- Γιατί ο Μεγάλος Περίπατος θα είναι μια αφορμή να περπατήσουμε όλη την πόλη, να ζωντανέψουμε και να βελτιώσουμε τον δημόσιο χώρο και να θυμηθούμε ότι το δικαίωμα να βαδίζουμε χωρίς εμπόδια είναι δικαίωμα όλων, δεδομένου ότι με τα έργα του Μεγάλου Περιπάτου κερδίζουμε περίπου 50.000 τετραγωνικά για τους πεζούς
- Γιατί ο Μεγάλος Περίπατος μας οδηγεί να περπατήσουμε στους λόφους και στα μεγάλα πάρκα μας (Φιλοπάππου, Εθνικός Κήπος και Πεδίο του Άρεως)
Πιλοτική Εφαρμογή και Θεσμικό Πλαίσιο
Τα μέτρα θα υλοποιηθούν πιλοτικά και θα δοκιμαστούν στην πράξη, κατά τη διάρκεια της εφαρμογής τους. Μέσα από την εμπειρία της πιλοτικής εφαρμογής, θα αξιολογηθεί ρεαλιστικά ο πραγματικός αντίκτυπος στη ζωή και τη λειτουργία της πόλης. Σε κάθε περίπτωση, η υλοποίηση των προσωρινών ρυθμίσεων θα είναι απόλυτα συμβατή με τους προβλεπόμενους κανόνες οδικής ασφάλειας. Σε πρώτο στάδιο, η πιλοτική εφαρμογή των μέτρων θα μπορεί να υλοποιηθεί με προσωρινά και γρήγορα μέτρα χαμηλού κόστους που θα δίνουν την αίσθηση των ωφελειών και θα σηματοδοτούν την αναβάθμιση του Δημόσιου Χώρου στις περιοχές παρέμβασης. Ενδεικτικά, η προσωρινή υλοποίηση των έργων θα μπορεί να εκτελείται με σήμανση, τοποθέτηση φυτών και στοιχείων αστικού εξοπλισμού (ζαρντινιέρες, παγκάκια, καλαθάκια κλπ) και χρωματισμούς για τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος.
Με τον τρόπο αυτό θα αναβαθμιστεί αισθητικά η περιοχή του Κέντρου της Αθήνας και θα γίνει πιο φιλική και προσιτή στους διερχόμενους πεζούς, μέχρι την υλοποίηση των μόνιμων έργων.
Επιπρόσθετα η πιλοτική εφαρμογή, πέραν των ωφελειών στις συνθήκες της πανδημίας, θα μπορεί να λειτουργήσει ως ένα ζωντανό κύτταρο διαβούλευσης των πολιτών με το Δήμο Αθηναίων.
Για την ομαλή υλοποίηση και την αποτελεσματική εφαρμογή των ρυθμίσεων θα συγκροτηθεί διαπαραταξιακή επιτροπή. Για τη διαφανή αξιολόγηση των ρυθμίσεων, ο Δήμος Αθηναίων προτίθεται να αναρτήσει ηλεκτρονικό σύστημα διαβούλευσης..
Η εφαρμογή των τελικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και η υλοποίηση των μόνιμων έργων, θα απαιτήσει την σύνταξη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου και της συνοδής Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και το αποτέλεσμα αυτής θα σηματοδοτήσει την θεσμική έναρξη της εμβληματικής παρέμβασης του Περιπάτου.
Ενδεικτική απεικόνιση προσωρινής διαμόρφωσης οδού
Επεμβάσεις Κινητικότητας στο Δήμο της Αθήνας
Οι οδικές μετακινήσεις στην Αθήνα τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2020, σημείωσαν δραστική μείωση, η οποία ξεπέρασε το 75% σε σχέση με τα στοιχεία του Φεβρουαρίου. Η μείωση της κυκλοφορίας είχε ως επακόλουθο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Όμως η μείωση των ατυχημάτων ήταν μικρότερη σε σχέση με την μείωση της κυκλοφορίας. Η δυσανάλογη μείωση κυκλοφορίας και ατυχημάτων πιθανώς οφείλεται στην αύξηση των ταχυτήτων μετακίνησης. Δηλαδή τα λιγότερα οχήματα στους δρόμους κινούνταν με μεγαλύτερες ταχύτητες. Η προτεινόμενες παρεμβάσεις, εκ των πραγμάτων συμβάλλουν στη μείωση των ταχυτήτων και κατ' επέκταση στη μείωση των ατυχημάτων, μέτρο που εναρμονίζεται με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Επιπλέον, η εμπειρία του τελευταίου διαστήματος απέδειξε ότι η μειωμένη κυκλοφορία στους δρόμους επέτρεψε την αξιοποίηση του δημόσιου χώρου με τρόπους που δεν είχαμε συνηθίσει μέχρι σήμερα (βάδιση, ποδήλατα).
ΙΙ. ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ - ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ Πρωταρχικός στόχος των παρεμβάσεων και της υλοποίησης του Μεγάλου Περιπάτου, πρέπει να παραμένει η Ανάκτηση του Δημόσιου χώρου και η απόδοσή του, στους δημότες και στους επισκέπτες της πόλης. Γι' αυτό και θα χρειαστούν μία σειρά γενναίων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.
Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις στην κυκλοφορία, θα κληθούν να εξυπηρετήσουν και μία σειρά ειδικότερων στόχων όπως: Α. Νέα ποιότητα στην αστική κινητικότητα Β. Άνετες Μετακινήσεις Γ. Πράσινες Μετακινήσεις Δ. Ασφαλείς Μετακινήσεις Ε. Τόνωση της αγοράς (εμπόριο, τουρισμός) ΣΤ. Νέα σύγχρονη εικόνα της πόλης
Το σύνολο των ρυθμίσεων εντάσσεται στο πλαίσιο της πολιτικής κινητικότητας του Δήμου Αθηναίων και είναι εναρμονισμένο με το υπό εκπόνηση Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου.