Έρχονται σημαντικές αλλαγές στην Παιδεία

2023-12-28

Χρονιά σαρωτικών αλλαγών στην Παιδεία θα είναι το 2024 καθώς ο σχεδιασμός του υπουργείου περιλαμβάνει εμβληματικές μεταρρυθμίσεις όπως τα μη κρατικά πανεπιστήμια αλλά και ρηξικέλευθες νομοθετικές πρωτοβουλίες στην επαγγελματική εκπαίδευση, στο σύστημα διορισμών εκπαιδευτικών και στον τρόπο διδασκαλίας της πληροφορικής και της λογοτεχνίας.

Ο νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης στην Παιδεία θα ξεκινήσουν αμέσως μετά την αλλαγή του χρόνου καθώς τον Ιανουάριο αναμένονται τα σχέδια νόμου για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων και την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. «Θα πατήσουμε το γκάζι στις αλλαγές», είναι το σύνθημα του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη ο οποίος έχει δηλώσει πολλάκις ότι «οι αλλαγές στο σχολείο θα είναι το τρίτο χρονικά πεδίο μεταρρυθμίσεων καθώς προηγούνται η επαγγελματική εκπαίδευση και τα μη κρατικά ΑΕΙ».

Πρόσφατα ο ίδιος, μιλώντας στην 34η Ετήσια Ελληνική Οικονομική Σύνοδο, προανήγγειλε ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 θα προχωρήσει σε αλλαγές για «το ανοιχτό σχολείο, το ελεύθερο πανεπιστήμιο και τον εκσυγχρονισμό και τη στόχευση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης» με στόχο την «αναβάθμιση της εκπαίδευσης, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την επένδυση στη γνώση και τις νέες δεξιότητες» που θα «εξασφαλίζουν στους νέους μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια σε ένα διεθνοποιημένο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον».

Στο υπουργείο Παιδείας έχουν επενδύσει και στις αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας μαθημάτων όπως η Λογοτεχνία και η Πληροφορική. Ο σχεδιασμός είναι στο μάθημα της Λογοτεχνίας να διδάσκονται οι μαθητές ένα ολόκληρο λογοτεχνικό έργο αντί για αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα και η Πληροφορική να μπει αναβαθμισμένη και ανανεωμένη σε σταθερή βάση στο σχολείο (Γυμνάσιο και Λύκειο), μαζί με ένα πρόγραμμα εμπλουτισμού δεξιοτήτων σε μεγαλύτερες ηλικίες και σε ανθρώπους που έχουν τη βάση να ανταποκριθούν, όπως ένας καθηγητής φυσικής ή ένας χημικός.

Το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει επίσης για το 2024 το «Εθνικό Απολυτήριο», το οποίο θα αποκτάται με την επιτυχή ολοκλήρωση του Λυκείου. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί και των 3 τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Επίσης, καθιερώνονται οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη για όλο το Λύκειο, με επιλογή των θεμάτων μέσα από την Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας.

Στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης δρομολογούνται επίσης αλλαγές στο σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών με επαναφορά του γραπτού διαγωνισμού. Ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι να υπάρξει ένα υβριδικό σύστημα διορισμών και προσλήψεων αναπληρωτών με ιδιαίτερη έμφαση στους εκπαιδευτικούς που έχουν μεγάλη προϋπηρεσία. Σύμφωνα με πληροφορίες στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι αφού διοριστούν μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί για το σχολικό έτος 2024 και 2025 από τους υπάρχοντες πίνακες γενικής και ειδικής αγωγής του ΑΣΕΠ, να ψηφιστεί νέο σύστημα διορισμών το β΄ εξάμηνο του 2024 και να γίνει διαγωνισμός ΑΣΕΠ πριν από την άνοιξη του 2025 από όπου οι εκπαιδευτικοί που δεν «πιάνουν» τη βάση στις εξετάσεις θα τίθενται εκτός πίνακα διορισμού.

Στις προτεραιότητες ακόμη του υπουργείου Παιδείας είναι η δημιουργία ενός συστήματος καταγραφής των κενών απευθείας από το Υπουργείο Παιδείας κάθε άνοιξη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς με στόχο πριν το καλοκαίρι να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες πρόσληψης αναπληρωτών και στη διάρκεια του διδακτικού έτους να απομένει η πρόσληψη για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών (ασθένεια, εγκυμοσύνη κλπ).
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης έχει υποσχεθεί επίσης ότι από την επόμενη εκπαιδευτική χρονιά στα μαθήματα των μαθηματικών και της γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού, θα ξεκινήσει ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία. Όταν ολοκληρωθεί, θα έχει οπτικοποιηθεί το σύνολο της διδακτέας ύλης σε όλα τα μαθήματα όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και ο Palmos 96.5 τιμούν τα άτομα με αναπηρία και αναδεικνύουν τη σπουδαιότητα της ειδικής αγωγής μέσα από μία άκρως συγκινητική μουσική εκδήλωση, με έναν δυνατό συμβολισμό αφιερωμένο στο σύγχρονο συμπεριληπτικό σχολείο.