«To παιδί, η πόλη και τα μνημεία» – Το έργο των μαθητών της Αθήνας @ Τεχνόπολις

2018-05-23

Σήμερα και αύριο Πέμπτη, από τις 9:00 έως τις 13:00, θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων, η παρουσίαση του έργου των Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «To παιδί, η πόλη και τα μνημεία», τη σχολική χρονιά 2017-18.

Εξάλλου, σήμερα θα πραγματοποιηθεί από τις 14.00 έως τις 19.30, στο κτήριο «Δεξαμενές Καθαρισμού», η έκθεση έργων των Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.

Το πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» αποτελεί πρωτοβουλία του δήμου Αθηναίων και υλοποιείται από την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Ε. και Δ.Ε) Α΄Αθήνας, και με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (διά του Γραφείου Διασύνδεσης της Σχολής).

Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Πρόεδρος της Τεχνόπολης, Πόπη Διαμαντάκου, η οποία -μιλώντας στον Αθήνα 9.84 και την εκπομπή Ράδιο City με την Έλενα Χατζηιωάννου- τόνισε ότι στόχος του προγράμματος είναι το να καλλιεργήσει μία συνείδηση ότι η Αθήνα χρειάζεται την προστασία των κατοίκων της και να καλλιεργηθεί αυτό στους πολίτες από πολύ μικρή ηλικία.

«Να δημιουργηθεί μία συνείδηση του Αθηναίου πολίτη, ότι η Αθήνα είναι το σπίτι μου, την αγαπώ και την προστατεύω. Έτσι πέρυσι εφαρμόστηκε πιλοτικά πρώτη φορά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ φέτος επεκτάθηκε και στην δευτεροβάθμια. Τα παιδιά της πρωτοβάθμιας διαλέγουν ένα άγαλμα στην πόλη, μαθαίνουν την ιστορία του, τον τρόπο αλλά και το κόστος συντήρησης . Όσον αφορά στην δευτεροβάθμια υιοθετούν μία συνοικία . Φέτος επελέγη η περιοχή του Ψυρρή . Μαθαίνουν τη διαφορά του γκράφιτι από τους βανδαλισμούς» σημείωσε η κ. Διαμαντάκου.

Όσον αφορά τα παιδιά που είναι από άλλες χώρες, η κ. Διαμαντάκου σημείωσε ότι μέσα από το πρόγραμμα διευκολύνονται στο να μάθουν και να αγαπούν την πόλη που είναι δεύτερη πατρίδα τους.

Το σκεπτικό της Δράσης

Οι παντός είδους φθορές στα γλυπτά, τα μνημεία και τα κτήρια της Αθήνας έχουν γίνει, δυστυχώς, κομμάτι της καθημερινότητάς της. Η αγωγή στις αξίες και τη φροντίδα της πόλης ως πυρήνα της Δημοκρατίας και του Πολιτισμού είναι απαραίτητη από τα σχολικά χρόνια των παιδιών. Μέσα από το πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία», με σύνθημα «Γιατί η πόλη είναι μνήμη και πολιτισμός!», μαθητές και μαθήτριες 5-18 ετών ανακαλύπτουν την αισθητική αξία των υπαίθριων γλυπτών και των ιστορικών κτηρίων της Αθήνας, μαθαίνουν να προστατεύουν τον δημόσιο χώρο, διερευνούν τη σύνδεση μνημείων και κτηρίων με την πόλη και την ιστορία της , προετοιμάζονται για να γίνουν οι υπεύθυνοι ιδιοκτήτες της, οι αυριανοί ενεργοί πολίτες.

Προσέγγιση, δράσεις, παροχές

Κατά το σχολικό έτος 2016-2017, «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» εφαρμόστηκε πιλοτικά σε 20 Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία της Αθήνας. Η υποδοχή του από τα σχολεία ήταν θερμή, καθώς, μέσα σε 6 μήνες, 776 μαθητές από 32 σχολικές τάξεις γνώρισαν 27 σημεία στην πόλη που φιλοξενούν γλυπτά και εργάστηκαν ομαδικά για να διηγηθούν τις ιστορίες τους με ψηφιακά και εικαστικά μέσα.

Στο ίδιο πλαίσιο, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις συντηρητών μνημείων και του WWF σε 20 σχολεία, έγιναν 5 συναντήσεις εκπαιδευτικών, 54 δάσκαλοι και νηπιαγωγοί επιμορφώθηκαν στη χρήση των οπτικοακουστικών εργαλείων ως μέσου καλλιτεχνικής έκφρασης και διοργανώθηκαν 2 μεγάλες γιορτές στην Τεχνόπολη. Φέτος (2017-18), το πρόγραμμα διευρύνθηκε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και εφαρμόστηκε πιλοτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ανανεώθηκε και εμπλουτίστηκε με νέες δραστηριότητες, εικαστικές επισκέψεις, εργαστήρια δημιουργικής έκφρασης και συναντήσεις με καλλιτέχνες και ειδικούς.

Πιο συγκεκριμένα: Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Το πρόγραμμα εστιάζει στα υπαίθρια γλυπτά της Αθήνας, στους κινδύνους που τα απειλούν, στην προστασία και τη συντήρησή τους. Μέσα από τις δράσεις του, οι μικρότεροι μαθητές και οι μαθήτριες:

  • «υιοθετούν» ένα άγαλμα ή μνημείο στη γειτονιά τους και γνωρίζουν εμβληματικά γλυπτά στο κέντρο της Αθήνας.
  • φτιάχνουν με την τάξη τους ιστορίες για τα γλυπτά της πόλης, αξιοποιώντας οπτικοακουστικά μέσα, χοροκινητική έκφραση και δημιουργική γραφή
  • διερευνούν τη σχέση των γλυπτών με την ιστορία και τη μνήμη της πόλης, και μαθαίνουν να τα αναγνωρίζουν ως τοπόσημά της
  • αναπτύσσουν δεξιότητες του ενεργού πολίτη που διεκδικεί ποιότητα ζωής σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.

Κατά το σχολικό έτος 2017-18 το πρόγραμμα προσέφερε:

  • γενικές ενημερωτικές συναντήσεις/επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών, για μια εισαγωγή στο σκεπτικό, τη μεθοδολογία και τα εργαλεία του προγράμματος
  • επιμορφώσεις εκπαιδευτικών από καλλιτέχνες και ειδικούς, με εργαστήρια οπτικοακουστικών μέσων, δημιουργικής γραφής και χοροκίνησης
  • επισκέψεις και ξεναγήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών σε δημόσιους χώρους της πόλης που φιλοξενούν έργα Τέχνης και σε εργαστήρια σημαντικών εκπροσώπων της νεοελληνικής γλυπτικής

Οι σχολικές ομάδες θα παρουσιάσουν τα έργα τους και την εμπειρία της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα σε μια μεγάλη γιορτή που θα φιλοξενηθεί στις 23 και 24 Μαΐου στην Τεχνόπολη.

Το πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» εφαρμόστηκε φέτος πιλοτικά και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εστιάζοντας στην αρχιτεκτονική κληρονομιά της Αθήνας, και στην τέχνη της τοιχογραφίας και του graffiti.

Συγκεκριμένα,

  • εστιάζει στη σημασία της προστασίας των ιστορικών κτηρίων
  • επιχειρεί να διαχωρίσει τα έργα τέχνης από την αισθητική ρύπανση του αστικού περιβάλλοντος
  • προσεγγίζει, θεωρητικά και βιωματικά, τις έννοιες του δημόσιου χώρου και της πολιτειότητας
  • δίνει σε μαθητές και εκπαιδευτικούς την ευκαιρία να αφηγηθούν τη δική τους αστική εμπειρία αξιοποιώντας ποικίλα μέσα (οπτικοακουστικά, εικαστικά, δημιουργική γραφή κ.ά.).

Στο πλαίσιο αυτό, το πρόγραμμα προσέφερε:

  • σεμινάριο για τους εκπαιδευτικούς με θέμα τη νεότερη αρχιτεκτονική και τις γειτονιές της Αθήνας
  • επιμορφώσεις εκπαιδευτικών από καλλιτέχνες και ειδικούς, με εργαστήρια οπτικοακουστικών μέσων, εικαστικής έκφρασης και δημιουργικής γραφής
  • ξεναγήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών στην αρχιτεκτονική κληρονομιά και την ιστορία της περιοχής του Ψυρρή
  • εξοικείωση μαθητών και εκπαιδευτικών με τη διαδικασία της καταγραφής κτηρίων
  • επισκέψεις σε σημεία της πόλης με ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό, εικαστικό και ιστορικό ενδιαφέρον, και επίσκεψη στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
  • ανοιχτή διαβούλευση μεταξύ των μαθητών και μαθητριών, με θέμα «Συν-κάτοικοι στην πόλη», προκειμένου οι έφηβοι συμμετέχοντες:

α. να εξοικειωθούν με τον ανοιχτό δημόσιο διάλογο και τη λήψη αποφάσεων για θέματα δημόσιου συμφέροντος

β. να κατανοήσουν πώς θεσμοθετούνται οι προτάσεις που προκύπτουν από το διάλογο αυτόν

γ. να μυηθούν στην έννοια της συναίνεσης (consensus). Τα Γυμνάσια και τα Λύκεια που συμμετείχαν στην πιλοτική εφαρμογή είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τη διαδρομή και τα έργα τους στη γιορτή λήξης της περιόδου που φιλοξενήθηκε στις 20 Απριλίου 2018 στην Τεχνόπολη.

athens984.gr

Οι κατσίκες μπορούν να διακρίνουν τις διαφορετικές ανθρώπινες εκφράσεις και προτιμούν τα γελαστά πρόσωπα από τα θυμωμένα, αποκαλύπτει έρευνα τα αποτελέσματα της οποίας δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.

Σχετικά με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης απάντησε ότι η διαδικασία, η οποία αποτελείται από δύο φάσεις (η πρώτη είναι τον Ιούλιο και η δεύτερη τον Σεπτέμβριο), δεν έχει τελειώσει.

Αύξηση των τιμών σε τσάντες και σχολικά είδη από χρόνο σε χρόνο, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες 36 χώρες, διαπιστώνει έρευνα της picodi.com, που δείχνει ότι το κόστος για τον Έλληνα γονιό είναι σχετικά υψηλό, ως ποσοστό του μέσου μηνιαίου μισθού του