Τα Πατήσια ως νέο κέντρο;

2017-12-04

Γράφει ο Τάσος Αναστασίου 

Αρθρογράφος-Συγγραφέας

Στην υπέρ-αιώνια γραμμή του ηλεκτρικού τρένου Κηφισιά-Πειραιάς έχουν προστεθεί τα τελευταία χρόνια άλλες τρεις γραμμές, ενώ βρίσκεται στα σκαριά και η δημιουργία μια τέταρτης, που τέμνουν την πρώτη και κύρια γραμμή, την πράσινη.

Ο πιο νότιος σταθμός του ΗΣΑΠ που τέμνεται από άλλη γραμμή είναι ο σταθμός Μοναστηράκι (τέμνεται από τη μπλε γραμμή) ενώ ο πιο βόρειος είναι ο Σταθμός Νερατζιώτισσα (τέμνεται από τη γραμμή του προαστιακού σιδηροδρόμου). Ανάμεσα σε αυτούς τους δυο σταθμούς μεσολαβούν δώδεκα σταθμοί, το μέσον των οποίων βρίσκεται ανάμεσα στον σταθμό Άγιος Ελευθέριος και στο σταθμό Άνω Πατήσια.

κλικ στις Εικόνες!

Οι άλλες δύο, πιο 'κεντρικές', τομές των άλλων γραμμών στον ΗΣΑΠ είναι στο σταθμό Αττική (από την κόκκινη γραμμή) και θα είναι σε λίγα χρόνια στο σταθμό Περισσό από την προγραμματισμένη γραμμή 4. Ανάμεσα σε αυτούς τους δυο σταθμούς μεσολαβούν τέσσερις σταθμοί , το μέσον των οποίων βρίσκεται ανάμεσα στο σταθμό του Αγίου Ελευθερίου και στο σταθμό Κάτω Πατήσια. Επίσης, το μέσον της χρονικής διάρκειας ενός συρμού που διανύει την απόσταση Κηφισιά-Πειραιάς βρίσκεται περίπου στο σταθμού του Αγίου Νικολάου.

Αν στα παραπάνω δεδομένα προσθέσουμε και την άμεση προσβασιμότητα στην Εθνική οδό και την εγγύτητα στην Αττική οδό δεν θέλει και πολύ μυαλό για να καταλάβουμε ποια περιοχή θα αναδειχθεί στο προσεχές μέλλον ως γεωμετρικό νέο κέντρο της Αθήνας. Το ζήτημα είναι αν η ευκολία αυτή στη μεταφορά και στη πρόσβαση προς τα Πατήσια γενικότερα θα μεταφραστεί και σε αύξηση της πραγματικής επισκεψιμότητας στην περιοχή. Σε αυτό θα παίξει καθοριστικό ρόλο ο βαθμός επιθυμίας των κατοίκων από τη μια και ο βαθμός συνειδητότητας των επιχειρήσεων (η επιθυμία τους θεωρείται δεδομένη) της περιοχής από την άλλη, για μια τέτοια εν δυνάμει αύξηση.

Στο βαθμό που θα αποφευχθούν αρνητικές εξωτερικές οικονομίες (κυκλοφοριακό, ηχορύπανση, ρύπανση του αστικού περιβάλλοντος) οι κάτοικοι θα επιθυμούν μια τέτοια εξέλιξη λόγω κυρίως της αύξησης των θέσεων εργασίας που θα επιτευχθεί σε μια τέτοια περίπτωση και της μείωσης του κόστους μεταφοράς, αφού (σχεδόν) όλες πλέον οι ανάγκες θα καλύπτονται στην περιοχή τους. Η αύξηση της αξίας της γης θα ωφελήσει τους (πολλούς) ιδιοκτήτες και θα πλήξει τους (επίσης πολλούς) ενοικιαστές. 

Οι κάτοικοι μπορούν να εμπλακούν στον καθορισμό αυτής της εξέλιξης αξιώνοντας αύξηση μεταφοράς πόρων και αρμοδιοτήτων από την κεντρική διαχείριση του δήμου της Αθήνας προς το πέμπτο διαμέρισμα, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής.

Επιπλέον, ένα εμπορικό κατάστημα, ένα μαγαζί εστίασης, ή μια επιχείρηση παροχής υπηρεσιών στον Άγιο Ελευθέριο, για παράδειγμα, ισαπέχει χρονικά από έναν υποψήφιο πελάτη στο Μαρούσι και από έναν στα Πετράλωνα στην εξαιρετικά χαμηλή χρονική διάρκεια μετάβασης των 17 λεπτών. 

Αυτό το δεδομένο θα πρέπει να γίνει κατανοητό και εκμεταλλεύσιμο από όλους τους επαγγελματίες δεδομένου ότι τα Πατήσια ως εμπορική αγορά ή ως περιοχή προορισμού διασκέδασης θα αποκτήσουν υπερτοπική, σχεδόν παναττική αξία. 

Ενδεικτικά, η διαδρομή σε ώρα αιχμής από το σταθμό της Παιανίας έως τα Άνω Πατήσια είναι 30 με 35 λεπτά το μέγιστο, ενώ από το σταθμό Αιγάλεω μέχρι τα Κάτω Πατήσια είναι 20 με 25 λεπτά. 

Τα νέα μέσα τεχνολογίας, κυρίως το διαδίκτυο, μπορούν να διαδραματίσουν έναν έντονα θετικό ρόλο στην προβολή τοπικών επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Ο βαθμός εμπλοκής των τοπικών επιχειρήσεων σε αυτή τη νέα πρόκληση θα κρίνει το αποτέλεσμα της επικράτησης στα Πατήσια: Ανάδειξη της προσωποκεντρικής μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας ή κυριαρχία των πολυεθνικών επιχειρήσεων και των απρόσωπων αλυσίδων καταστημάτων;

Εν κατακλείδι, πολιτική συμμετοχή και νέες τεχνολογίες θα δώσουν την τελική απάντηση. Οι ενδιαφερόμενοι επιβάλλεται να εμπλακούν και στις δύο αυτές μεταβλητές.

Τάσος Αναστασίου

Αρθρογράφος-Συγγραφέας

Σχετικές Ειδήσεις

Οι κατσίκες μπορούν να διακρίνουν τις διαφορετικές ανθρώπινες εκφράσεις και προτιμούν τα γελαστά πρόσωπα από τα θυμωμένα, αποκαλύπτει έρευνα τα αποτελέσματα της οποίας δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.

Σχετικά με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης απάντησε ότι η διαδικασία, η οποία αποτελείται από δύο φάσεις (η πρώτη είναι τον Ιούλιο και η δεύτερη τον Σεπτέμβριο), δεν έχει τελειώσει.