Ποδονίφτης – Αλυσίδα

2017-11-12

Ο Ποδονίφτης ήταν η κοινή ονομασία του τμήματος του Κηφισού ποταμού στη περιοχή της Αλυσίδας *** Πατήσια).
Ετυμολογικά, η ονομασία "Ποδονίφτης" προέρχεται από τα συνθετικά "πους" (πόδι) + "νίπτω=τρίβω, πλένω" που σημαίνει "πλένω τα πόδια μου". 

Η ονομασία του οφείλεται είτε από το γεγονός ότι τα λίγα εκεί νερά αρκούσαν μόνο στο νίψιμο των ποδιών είτε εκ του διασταυρούμενου εκεί δρόμου των Αχαρνών, που πριν να κατασκευασθεί η γέφυρα υποχρέωνε τους διερχόμενους να βρέξουν τα πόδια τους στα λίγα νερά του ποταμού προκειμένου να περάσουν απέναντι.

Επίσης το όνομα «Ποδονίφτης» έλαβε στην εν λόγω περιοχή και ο παλιός προσφυγικός συνοικισμός που σήμερα αποτελεί τον Δήμο της Νέας Φιλαδέλφειας. Στις αρχές του 20ού αιώνα στην περιοχή είχε διαμορφωθεί ιπποδρόμιο στο οποίο διεξάγονταν ιπποδρομίες και άλλοι αγώνες. Το στάδιο-ιπποδρόμιο εγκαινιάστηκε το Μάιο του 1902 με τη διεξαγωγή Ιππικών, Γυμνικών και Ποδηλατικών αγώνων, που χαρακτηρίστηκαν ως άτυπο πανελλήνιο πρωτάθλημα.

To ρέμα Ποδονίφτη είναι χείμαρος που πηγάζει από τις νοτιοδυτικές πηγές του Πεντελικού Όρους, κατέρχεται από το Πάτημα στο Χαλάνδρι από την Οδό Δουκίσσης Πλακεντίας και από εκεί στη Φιλοθέη. 

Συμβάλλει με το Ρέμα Πολυδρόσου και συνεχίζει από την Οδό Καποδιστρίου προς την Καλογρέζα, τα Πατήσια και τη Νέα Φιλαδέλφεια, όπου χύνεται στον Κηφισό ποταμό μαζί με τα ποικίλα ρέματα που κατεβαίνουν από τις Αχαρνές. Μεγάλο τμήμα του ρέματος έχει καλυφθεί από το σχέδιο πόλης και είναι υπόγειο, ενώ έχει πλουτίσει με πράσινο τις περιοχές που διατρέχει.

Το ρέμα Περισσού (αρχαίο όνομα του ποταμού Ποδονίφτη) έχει έκταση περίπου 4 στρεμμάτων και αποτελεί το σύνορο του Δήμου Νέας Χαλκηδόνας με το Δήμο Αθηναίων. Εκτείνεται κατά μήκος της οδού Περισσού κοντά στις οδούς Αγίων Αναργύρων και Χαλκίδος. Απαιτείται να γίνει συνολική ανάπλαση σε όλο το μήκος του με συνεργασία πολλών δήμων.

Αλυσίδα

Στο τέρμα της οδού Πατησίων υπήρχε η περίφημη «Αλυσίδα». 

Ήταν το σημείο που διασταυρωνόταν με την σιδηροδρομική γραμμή του «Θηρίου» της Κηφισιάς. Πριν τοποθετηθούν οι μπάρες η διάβαση κλεινόταν με αλυσίδα. Η φωτογραφία είναι μεταξύ 1930 - 1938....

Η φυσιογνωμία της πασίγνωστη, η "αφελής" του ελληνικού κινηματογράφου -το κορίτσι "κλόουν"- όπως την χαρακτήριζαν εξαιτίας των επιφανειακών ρόλων που συνήθιζε να παίζει, όχι μόνο αφελής δεν ήταν αλλά υπήρξε άνθρωπος ασυμβίβαστος, με συνεχείς αναζητήσεις που μέσα από τα ποιήματα της στιγμάτισε μία εποχή.

Το «λουκέτο» αποδείχτηκε προσωρινό για το ιστορικό κτίριο της οδού Ακαδημίας, έδρα του πρώτου λυρικού θεάτρου της χώρας, που φιλοξένησε σπουδαίες παραστάσεις όπερας αλλά και όλα τα έργα της αθηναϊκής οπερέτας.

Γυρίζοντας κάποια -αρκετά μάλλον- χρόνια πίσω, ο Γιώργος Ζαμπέτας περνούσε για μία ακόμα ημέρα την πόρτα στα στούντιο της Columbia. Ηχογραφούσε τότε έναν από τους δίσκους του, διαδικασία η οποία συνήθως απαιτούσε μέρες. Ίσως και μήνα ολόκληρο...