Οι πεζοί μετρούν αντίστροφα σε 62 διαβάσεις της Αττικής

2017-11-30

Οι κατσίκες μπορούν να διακρίνουν τις διαφορετικές ανθρώπινες εκφράσεις και προτιμούν τα γελαστά πρόσωπα από τα θυμωμένα, αποκαλύπτει έρευνα τα αποτελέσματα της οποίας δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.

Σχετικά με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης απάντησε ότι η διαδικασία, η οποία αποτελείται από δύο φάσεις (η πρώτη είναι τον Ιούλιο και η δεύτερη τον Σεπτέμβριο), δεν έχει τελειώσει.

Όποιος έχει επιχειρήσει τον τελευταίο ενάμιση μήνα να περάσει τη διάβαση πεζών που οδηγεί από την πλατεία Συντάγματος στην Ερμού, αποκλείεται να μην παρατήρησε τη διαδικασία αντίστροφης μέτρησης που ξεκινά κάθε φορά που το φανάρι γίνεται πράσινο ή κόκκινο για τα οχήματα.

Για την ακρίβεια, στη διάβαση πεζών της Φιλελλήνων στο Σύνταγμα τοποθετήθηκαν για πρώτη φορά τέτοιες διατάξεις αντίστροφης μέτρησης στις 12 Οκτωβρίου. Στις 14 Νοεμβρίου διαπιστώθηκε βλάβη, η οποία αποκαταστάθηκε έξι μέρες αργότερα.

Η διαδικασία εγκατάστασης ξεκίνησε να υλοποιείται από την Περιφέρεια Αττικής προ πενταετίας, με πρώτο σημείο τη συμβολή της λεωφόρου Ποσειδώνος με την Παρθενώνος στο Παλαιό Φάληρο. Όμως, την τελευταία τριετία η επέκτασή του συστήματος αυτού είναι ίσως μεγαλύτερη απ'όσο θα μπορούσε κάποιος να προβλέψει ή και να δει εφόσον οδηγεί, καθώς μπορεί να πρόκειται για μια μάλλον συνηθισμένη πρακτική σε πολλές χώρες της Ευρώπης (Τουρκία, Βουλγαρία είναι οι πιο κοντινές), ωστόσο η διαφορά είναι ότι εκεί τοποθετείται και στα φανάρια που απευθύνονται στους οδηγούς.

Μάλιστα, όπως λέει στον Αθήνα 9.84 ο Τμηματάρχης Σηματοδότησης της Περιφέρειας Αττικής, Παναγιώτης Καρυώτης, προς το παρόν η Υπηρεσία δεν προτίθεται να εγκαταστήσει διατάξεις αντίστροφης μέτρησης χρόνου σηματοδοτών οχημάτων, αλλά να συνεχίσει την εγκατάσταση αυτών αποκλειστικά σε διαβάσεις πεζών. Κι αυτό γιατί «οι πεζοί θεωρούνται ως οι πλέον ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου και επομένως, θα πρέπει να διευκολύνονται κατά το δυνατό και στα ζητήματα παροχής πληροφορίας κατά την μετακίνησή τους».

Προσθέτει, μάλιστα, ότι συνολικά έχουν εγκατασταθεί αποκλειστικά σε διαβάσεις πεζών (δύο διατάξεις ανά διάβαση), 124 διατάξεις αντίστροφης μέτρησης χρόνου σηματοδοτών πεζών στην περιοχή της Αττικής. «Η επιλογή των θέσεων δεν είναι τυχαία, αλλά γίνεται με κυκλοφοριακά κριτήρια, όπως όταν πρόκειται για δύο συνεχόμενες διαβάσεις, όπου παρεμβάλλεται μεσαία νησίδα. Η ρύθμιση των σηματοδοτών έχει γίνει από μέρους μας, έτσι ώστε ο πεζός να μπορεί να διασχίσει και τις δύο διαβάσεις κατευθείαν χωρίς αναμονή στη νησίδα, εφόσον επιταχύνει τον βηματισμό του». Γενικά, η Περιφέρεια προβαίνει στην τοποθέτηση των σχετικών συσκευών έπειτα από αιτήματα πολιτών ή κατόπιν διαπίστωσης της υπερφόρτωσης συγκεκριμένων κόμβων από πεζούς. Στην αρχή, η διαδικασία εφαρμόστηκε δοκιμαστικά, μέχρι να εκδοθεί η εθνική προδιαγραφή πριν από περίπου επτά μήνες.

Ωστόσο, ο σχεδιασμός είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα. Από το φθινόπωρο του 2014 έγινε γνωστό ότι το Υπουργείο Υποδομών ετοίμαζε αλλαγές στη φωτεινή σηματοδότηση των δρόμων, με σκοπό την εξοικονόμηση χρημάτων και την καλύτερη εξυπηρέτηση πεζών και οδηγών. Περίοπτη θέση στα σχέδια του υπουργείου κατείχε η επέκταση του οπτικού σήματος τεχνολογίας LED, καθώς και η εγκατάσταση μονάδας αντίστροφης μέτρησης στα φανάρια των δρόμων. Η αντίστροφη μέτρηση αφορά μια ηλεκτρονική συσκευή, που συνδέεται με τον σηματοδότη των πεζών και απεικονίζει σε πραγματικό χρόνο και με φωτεινά αριθμητικά ψηφία την εναπομένουσα χρονική διάρκεια κάθε μίας εκ των ενδείξεων του συσχετιζόμενου σηματοδότη (πράσινο-ερυθρό).

Σύμφωνα με τον ισχύοντα «Τεχνικό Κανονισμό για τον Καθορισμό Εθνικών Απαιτήσεων των συστημάτων αντίστροφης μέτρησης σε φωτεινούς σηματοδότες πεζών», οι αντίστροφοι καταμετρητές χρησιμοποιούνται μόνο σε συνδυασμό με φωτεινούς σηματοδότες και όχι μεμονωμένα, ενώ δεν προορίζονται να υποκαταστήσουν τον καθιερωμένο από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ρόλο των φαναριών. Σημειώνεται ότι ο συγκεκριμένος κανονισμός προέκυψε από μελέτη του Εργαστηρίου Μεταφορών και Λήψης Αποφάσεων του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, την οποία είχε αναθέσει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, προκειμένου να αξιολογηθούν τα οφέλη από την τοποθέτηση του συστήματος αντίστροφης μέτρησης.

Στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας, την υπηρεσία που διαχειρίζεται όλους τους φωτεινούς σηματοδότες της Αττικής και εδρεύει στην Καλλιθέα, μας ενημέρωσαν ότι μηχανισμοί αντίστροφης μέτρησης έχουν τοποθετηθεί στις λεωφόρους Κηφισίας, στο ύψος των Αναβρύτων (Κτήμα Συγγρού) και στο ρεύμα ανόδου, Βάρης-Κορωπίου, λίγο μετά τη Βάρη, και Μαραθώνος μετά το Πικέρμι. Επίσης, στη λεωφόρο Συγγρού στο ύψος του μετρό Συγγρού-Φιξ, στους στύλους του Ολυμπίου Διός, αλλά και στη συμβολή των οδών Κύμης και Δωδεκανήσου στην Καλογρέζα. Εντός του επόμενου διμήνου, τα σημεία όπου τα φανάρια θα μετρούν αντίστροφα θα εντοπίζονται και αλλού: στο ύψος του Παναθηναϊκού Σταδίου επί της λεωφόρου Βασιλέως Κωνσταντίνου και στον κόμβο Κηφισίας - Αγίας Φιλοθέης.

Όσο για τις αλλαγές στη συμπεριφορά των πεζών; 

Στο Σύνταγμα δεν έχει αλλάξει κάτι αναφορικά με τον χρόνο που διαθέτουν τα οχήματα (ένα λεπτό) για να περάσουν το φανάρι και οι πεζοί (μόλις 10 δευτερόλεπτα) για να διασχίσουν τη διάβαση. Ο χρόνος είναι ορατός μόνο στους πεζούς, αλλά η τοποθέτηση του χρονομέτρου δεν φαίνεται να επηρεάζει τις αντιδράσεις τους, καθώς σχεδόν όλοι δίνουν πολύ μεγαλύτερη προσοχή στα πράσινα και τα κόκκινα ανθρωπάκια του φαναριού παρά στην αντίστροφη μέτρηση.

athens984.gr