Οι επεκτάσεις του μετρό κρατούν ζωντανά τα δημόσια έργα

2017-09-17

Τα έργα πάνω στις ράγες, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ, είναι και τα μόνα που δίνουν ελπίδα στον τεχνικό κόσμο της χώρας, απασχολώντας εκατοντάδες μηχανικούς και μεγάλες ελληνικές και ευρωπαϊκές κατασκευαστικές

Ενα ευρύτατο δίκτυο μετρό, συνολικού μήκους 34,5 χιλιομέτρων, με 39 νέους σταθμούς θα προσθέσουν στα μέσα σταθερής τροχιάς τα τέσσερα εν εξελίξει έργα μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα οποία κρατούν ολοζώντανα τα εργοτάξια μετά το σφύριγμα της λήξης των οδικών έργων.
Τα έργα πάνω στις ράγες, συνολικού ύψους που προσεγγίζει τα 4 δισ. ευρώ, είναι αυτή τη στιγμή και τα μόνα που δίνουν ελπίδα στον τεχνικό κόσμο της χώρας, απασχολώντας εκατοντάδες μηχανικούς από μεγάλες ελληνικές και ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες. Πρόκειται για τις επεκτάσεις του μετρό προς Πειραιά, τα έργα της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης μαζί με την επέκταση της Καλαμαριάς, αλλά και τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, από το Αλσος Βεΐκου έως το Γουδί, που προκηρύχθηκε τον Αύγουστο. Ακολουθεί μιας πλήρης καταγραφή της πορείας τους, από την οποία εξάγονται χρήσιμα συμπεράσματα για το κόστος αλλά και για τον χρόνο που θα παραδοθούν στο επιβατικό κοινό.

Αλσος Βεΐκου - Γουδί
Στα μέσα Σεπτεμβρίου αναμένεται να επισκεφτεί κλιμάκιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) την Αττικό Μετρό προκειμένου να επισημοποιηθεί η συμφωνία χρηματοδότησης για τη Γραμμή 4. Η ΕΤΕπ προτίθεται να χρηματοδοτήσει έως και το 70% του έργου συνεισφέροντας 1 δισ. ευρώ από τα συνολικά 1,45 δισ. που θα κοστίσει η νέα γραμμή. Προς τα τέλη του έτους, δε, αναμένεται να υποβληθεί στις Βρυξέλλες και ο φάκελος μεγάλου έργου για τη χρηματοδότηση με 400 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, αφού η διαδικασία προϋποθέτει την ολοκλήρωση της μελέτης κόστους-οφέλους, την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κ.ά.
Το μεγάλο βήμα για την έναρξη του γιγαντιαίου έργου έγινε, πάντως, πριν από έναν μήνα, όταν ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση, που ήταν η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τέσσερα ισχυρά σχήματα (ΤΕΡΝΑ - Vinci -Siemens, J&P Αβαξ - Ghella SpA - Alstom Transport, Ακτωρ - Ansaldo - Hitachi Rail, FCC - Archirodon - Μυτιληναίος). Στόχος της διοίκησης της Αττικό Μετρό είναι η προεπιλογή να ολοκληρωθεί προς το τέλος του χρόνου, ωστόσο ανάδοχος δεν αναμένεται να υπάρξει νωρίτερα από τα τέλη του 2018. Αμεσα, ωστόσο, αναμένεται να οριστικοποιηθούν δύο εκκρεμότητες για τη νέα γραμμή. Η πρώτη συνδέεται με την προσθήκη ενός νέου σταθμού στην Κυψέλη (οδό Πάρνηθος), για τον οποίο υπάρχει θερμή υποστήριξη τόσο από τον πρωθυπουργό όσο και από την Αττικό Μετρό.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Θεόδωρος Παπαδόπουλος αναφέρει ότι απόφαση από το διοικητικό συμβούλιο δεν έχει ληφθεί ακόμη (μάλλον είναι θέμα χρόνου). «Ωστόσο, η τεχνική λύση έχει βρεθεί και το κόστος του έργου δεν θα επηρεαστεί, καθώς ο σταθμός θα γίνει μικρότερος και σε σημείο να μη χρειάζεται μεγάλο βάθος». Για τον σταθμό που υπάρχει θετική γνωμοδότηση από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής αλλά και από τους Δήμους Αθηναίων και Γαλατσίου. Μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να προκηρυχθούν και οι προκαταρκτικές εργασίες της Γραμμής 4, οι οποίες θα αποτελέσουν ξεχωριστή εργολαβία και θα αφορούν τα αρχαιολογικά και τη μετατόπιση των δικτύων κοινής ωφέλειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το κόστος της εργολαβίας εκτιμάται περί τα 25 έως 30 εκατ. ευρώ.

Σε διαιτησία διαφωνίες 120 εκατ. ευρώ για το μετρό του Πειραιά

Την τύχη του μετρό Θεσσαλονίκης για τμηματική παράδοση προβλέπεται να έχουν οι επεκτάσεις του μετρό προς Πειραιά που εμφανίζουν ήδη απόκλιση 2,5 ετών από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, με τη συμβατική προθεσμία του έργου να έχει λήξει φέτος τον Αύγουστο. Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια θα είναι, εφόσον συναινέσει η Αττικό Μετρό, οι τρεις πρώτοι σταθμοί από τους συνολικά έξι που εκτιμάται ότι θα μπορούν να παραδοθούν στο κοινό το 2020 για να μετριαστεί για τους πολίτες η καθυστέρηση που έχει σημειωθεί στο έργο.

Οι μεγάλες αποκλίσεις στο χρονοδιάγραμμα αποδίδονται στην πολύμηνη αναστάτωση που έφεραν τα capital controls, η τροποποίηση του σχεδιασμού για τον σταθμό στον Πειραιά, αλλά και το θέμα της απόδοσης του ΦΠΑ, που πήγε πίσω ένα εξάμηνο το έργο, ζητήματα τα οποία έχουν πάρει από καιρό τον δρόμο της διαιτησίας, με τις διεκδικήσεις του αναδόχου (J&P Αβαξ, Chella, Alstom) να φτάνουν ήδη τα 120 εκατ. ευρώ. Ο μετροπόντικας έχει ολοκληρώσει τη διάνοιξη της σήραγγας στα Μανιάτικα και την περασμένη Παρασκευή ήταν προγραμματισμένο να φτάσει στον σταθμό του Πειραιά. Ωστόσο οι εργασίες εκσκαφής του σταθμού υπολογίζεται να ξεκινήσουν τον Νοέμβριο. Μέχρι τον Ιούλιο είχε κατασκευαστεί περίπου το 55% των έργων πολιτικού μηχανικού και το 83% της σήραγγας. Συνολικά, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021 με την παράδοση στην κυκλοφορία και των υπολειπόμενων σταθμών σε Μανιάτικα, Πειραιά, Δημοτικό Θέατρο. Το συμβατικό κόστος εκτιμάται σε 343 εκατ. ευρώ.

Στα 2 δισ. ευρώ θα φτάσει ο κόστος για το μετρό Θεσσαλονίκης

Εντεκα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης που προσδιόριζε την παράδοση του μετρό της Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο του 2012, το έργο έχει επισήμως ολοκληρωθεί κατά 55% - κι αυτό χάρη στην αλλαγή σελίδας με την εμφάνιση του Ακτωρα. Επιπλέον, καμία ποινική ρήτρα δεν έχει ενεργοποιηθεί σε βάρος του αναδόχου (για όλες τις καθυστερήσεις ευθύνονται οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι χρονοβόρες απαλλοτριώσεις, οι αλλαγές στις μελέτες κ.ά.). Αντιθέτως, μάλιστα, η ανάδοχος κοινοπραξία έχει ήδη κερδίσει στη διαιτησία επιπλέον 185 εκατ. ευρώ για όλες τις καθυστερήσεις που συνέβησαν δίχως υπαιτιότητά της.

Με το μετρό της Θεσσαλονίκης ασχολήθηκαν πέντε υπουργοί, χύθηκαν τόνοι μελάνης, ωστόσο το έργο εξακολουθεί να αποτελεί τον γόρδιο δεσμό της πόλης. Το υπουργείο Υποδομών, πάντως, υπόσχεται δοκιμαστική λειτουργία εντός του 2019. Μάλιστα για να γίνει πιο πειστικό το αφήγημα, έφερε και το πρώτο βαγόνι από την Ιταλία στο περίπτερο της 82ης ΔΕΘ! Η τμηματική παράδοση του έργου τοποθετείται εντός του 2020, με την ολοκλήρωση εννέα σταθμών, ενώ δύο χρόνια αργότερα θα παραδοθούν οι υπόλοιποι τέσσερις σταθμοί από το Συντριβάνι έως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Ο λόγος είναι ότι οι σταθμοί που είναι εκατέρωθεν της κεντρικής πλατείας της πόλης, της Αγ. Σοφίας και της Βενιζέλου, δεν έχουν κατασκευαστεί λόγω της αρχαιολογικής ανασκαφής. Για τη Βενιζέλου υπάρχει φως στο βαθύ τούνελ, μια και θα δοκιμαστεί η λύση να κατασκευαστεί ο σταθμός δίχως να μετακινηθούν οι αρχαιότητες. Φέτος, πάντως, η πόλη το μόνο που θα δει είναι η επίχωση των περίφημων αρχαιοτήτων με κατάλληλα υλικά. Συνολικά το κόστος του έργου μαζί με την επέκταση της Καλαμαριάς και τον διαγωνισμό για τα ηλεκτρομηχανολογικά θα πλησιάσει τα 2 δισ. ευρώ. Πλέον αναζητούνται πόροι για να προχωρήσουν οι επεκτάσεις προς το αεροδρόμιο αλλά και τα δυτικά προάστια της πόλης.

ΠΗΓΗ: newmoney.gr