«Λεονόρα» του Μπετόβεν για πρώτη φορά στην Ελλάδα

2017-10-28

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα σπάνιο και μεγαλειώδες έργο του Λ.Β. Μπετόβεν. Και δη, από ένα σπουδαίο μουσικό σύνολο υπό τη διεύθυνση ενός εκλεκτού αρχιμουσικού! Την Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ (σε όργανα Εποχής) υπό τον Ρενέ Γιάκομπς!

Η όπερα «Λεονόρα» ήταν η πρώτη εκδοχή της όπερας «Φιντέλιο». Συνεχίζοντας το ευρωπαϊκό ταξίδι της, η «Λεονόρα», μετά τη στάση της στην Αίθουσα Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ και λίγο πριν την επιστροφή της στη Γερμανία, θα βρεθεί στην Αθήνα τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου (20:30) για μία μόνο βραδιά στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Το έργο παρουσιάζεται με ελληνικούς υπέρτιτλους και εντάσσεται στις εκδηλώσεις των κύκλων Μεγάλες Ορχήστρες - Μεγάλοι Μαέστροι και Όπερα - Μουσικό Θέατρο. Το ρόλο του τίτλου, ερμηνεύει ηΜάρλιζ Πέτερσεν.

Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν έγραψε την πρώτη εκδοχή της μίας και μοναδικής του όπερας το 1805 δίνοντάς της τον τίτλο «Λεονόρα». Συνέχισε όμως να επεξεργάζεται την παρτιτούρα και την υπόθεση του έργου σχεδόν για δέκα χρόνια! Το λιμπρέτο βασίστηκε στο κείμενο της παλαιότερης γαλλικής όπερας «Λεονόρ ή η συζυγική αγάπη» του Ζαν-Νικολά Μπουγύ, το οποίο προσαρμόστηκε στα γερμανικά. Η πρώτη παρουσίαση της «Λεονόρας» στην Αυστρία υπήρξε περιπετειώδης καθώς, εκείνη την εποχή, η Βιέννη είχε καταληφθεί από τα στρατεύματα του Ναπολέοντα, με αποτέλεσμα η πρεμιέρα να πραγματοποιηθεί παρουσία γαλλόφωνων αξιωματικών που δεν μπορούσαν να εκτιμήσουν την αξία του έργου, αφού δεν μιλούσαν γερμανικά... Αξιοσημείωτο είναι άλλωστε το γεγονός ότι ο Μπετόβεν, απογοητευμένος από τον Βοναπάρτη λόγω της εισβολής στην Αυστρία, αναθεώρησε την αρχική θετική στάση του απέναντι του -μέχρι τότε τον θεωρούσε υπέρμαχο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πολέμιο της αριστοκρατικής τάξης. Τελικά, η «Λεονόρα» ξαναπαρουσιάστηκε με νέο τίτλο -«Φιντέλιο»- και με μεγάλη επιτυχία στην αυστριακή πρωτεύουσα το 1814.

Ο Μπετόβεν, έχοντας ενστερνιστεί τα ιδεώδη του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης, έπλασε ένα αριστουργηματικό λυρικό έργο, διαποτισμένο από το όραμά του για την ελευθερία και την αντίσταση στην πολιτική καταπίεση. Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν τη Λεονόρα μια ηρωίδα μπροστά από την εποχή της καθώς -απελευθερώνοντας τον σύζυγό της μεταμφιεσμένη σε δεσμοφύλακα-, προβαίνει σε μια θαρραλέα πράξη υπέρ της ελευθερίας, του φεμινισμού και της μεταρρύθμισης του σωφρονιστικού συστήματος.

Παλιοί γνώριμοι με κοινές δισκογραφικές καταθέσεις, η Μάρλις Πέτερσεν και ο Ρενέ Γιάκομπς πραγματοποιούν, αυτή τη σεζόν, ευρωπαϊκή περιοδεία με την Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ, ενώ έχουν συνεργαστεί στο παρελθόν και στην ηχογράφηση έργων Χάυντν.

Η δημοφιλής γερμανίδα σοπράνο κολορατούρα έχει ερμηνεύσει ρόλους από το μπαρόκ μέχρι το σύγχρονο ρεπερτόριο, με τη «Λούλου» του Άλμπαν Μπεργκ να κατέχει περίοπτη θέση στο βιογραφικό της. Έχει κερδίσει πολλά βραβεία, ενώ έχει συνεργαστεί με μεγάλες ορχήστρες από όλο τον κόσμο και με διακεκριμένους μαέστρους.

Ο Ρενέ Γιάκομπς ασχολείται από το 1977 με την προκλασική φωνητική μουσική αναδεικνύοντας συνθέσεις της μέσα από παγκόσμιες δισκογραφικές πρεμιέρες. Ξεκίνησε την καριέρα του ως κόντρα τενόρος. 

Πολλές από τις ηχογραφήσεις του θεωρούνται ηχογραφήσεις αναφοράς και έχουν αποσπάσει πολυάριθμα βραβεία από φορείς διεθνούς κύρους και έγκριτα μουσικά έντυπα. Η διεθνής κριτική έχει χαρακτηρίσει τις ερμηνείες του αντισυμβατικές καθώς συνδυάζουν μοναδικά την τεκμηριωμένη προσέγγιση και το μουσικό ένστικτο.

info: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Δευτέρα 30 Οκτωβρίου. Ώρα έναρξης 20:30

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

«Λεονόρα»
Όπερα σε τρεις πράξεις (πρώτη εκδοχή του «Φιντέλιο», 1805)
Λιμπρέτο Joseph Sonnleithner

(βασισμένο στο λιμπρέτο «Λεονόρ» του Jean-Nicolas Bouilly)

Διάρκεια: 3 ώρες με διάλειμμα

Τιμές εισιτηρίων

15 € (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι)

22 € (Ζώνη Ε) ● 36 € (Ζώνη Δ) ● 50 € (Ζώνη Γ) ● 60 € (Ζώνη Β) ● 70 € (Ζώνη Α) ● 80 € (Διακεκριμένη Ζώνη)

Η 26χρονη, απόφοιτος οικονομικού Πανεπιστημίου στην Κωνσταντινούπολη, Σου Αϊχάν, αποφάσισε ότι είναι αρκετά έξυπνη και επίσης αρκετά διαβασμένη, ώστε να διεκδικήσει χρήματα στην τουρκική έκδοση του παιχνιδιού «Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος;»

Το αυτοκίνητό μας είναι γεμάτο κάμερες, αισθητήρες και ραντάρ. Δεν μπορούμε να τα δούμε, αλλά είναι πάντα ενεργά όποτε οδηγούμε. Παρόλο που αυτά τα βοηθήματα δεν μας εμποδίζουν να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στο δρόμο, προσφέρουν σημαντική ασφάλεια και άνεση στις ημερήσιες μετακινήσεις μας.

Οι Έλληνες διεθνείς επικράτησαν της Σερβίας με 9-8 και προκρίθηκαν στον κυριακάτικο τελικό του Παγκοσμίου πρωταθλήματος πόλο που γίνεται στο Σομπατέλι, ανεβάζοντας την αγωνία και στέλνοντας στο κόκκινο τις ελπίδες για νίκη.