ΕΛ.ΑΣ.: Οδηγίες για την αποφυγή εξαπάτησης σε ηλεκτρονικές συναλλαγές-κρατήσεις

2018-07-16

Συμβουλές προς τους πολίτες-χρήστες του Διαδικτύου ώστε να αποφύγουν εξαπάτησή τους κατά τη διαδικασία ηλεκτρονικών συναλλαγών, όπως κρατήσεις ακτοπλοϊκών ή αεροπορικών εισιτηρίων, ξενοδοχείων κι ενοικιάσεις οχημάτων, κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, δίνει η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας.

Ειδικότερα, όπως ενημερώνει σχετικά με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές:

  • Δεν πραγματοποιούμε τις συναλλαγές μας χρησιμοποιώντας δημόσιους υπολογιστές, σε χώρους όπως internet cafe, καφετέριες και βιβλιοθήκες. Στους χώρους αυτούς, είναι δυνατή η τοποθέτηση-ενεργοποίηση ειδικού λογισμικού (keyloggers ή spywares) από επιτήδειους, με αποτέλεσμα να μπορούν να υποκλαπούν τα προσωπικά δεδομένα και στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν σε παράνομες συναλλαγές.
  • Όταν πραγματοποιούμε συναλλαγές από τον υπολογιστή μας, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι έχουμε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας (firewall, antivirus, antispyware κ.λπ.), τα οποία πρέπει να είναι πρόσφατα ενημερωμένα (update).
  • Θα πρέπει να πραγματοποιούμε πάντα τις συναλλαγές μας πληκτρολογώντας οι ίδιοι τη διεύθυνση της αντίστοιχης ιστοσελίδας. Να μην κάνουμε «κλικ» πάνω σε συνδέσμους (links) από μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς υπάρχει περίπτωση να είναι απατηλά.
  • Να πραγματοποιούμε τις πληρωμές-συναλλαγές μας μόνο μέσω ιστοσελίδων που έχουν το εικονίδιο ασφαλείας (μία κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser).
  • Να επαληθεύουμε ότι στις ιστοσελίδες όπου πληκτρολογούμε τα δεδομένα μας αναγράφεται το πρωτόκολλο HTTPS.
  • Πριν πραγματοποιήσουμε οποιαδήποτε συναλλαγή μέσω μιας ιστοσελίδας, θα πρέπει να επικοινωνούμε με το ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) ή την εταιρεία, προκειμένου να επιβεβαιώσουμε εάν θα λάβουμε απάντηση και αν υφίσταται-λειτουργεί η επιχείρηση.
  • Θα πρέπει πάντα να διατηρούμε στον υπολογιστή μας ή να εκτυπώνουμε τις αποδείξεις από τις συγκεκριμένες συναλλαγές.
  • Να είμαστε βέβαιοι ότι οι κωδικοί μας, οι αριθμοί των καρτών μας (χρεωστικών-πιστωτικών) και άλλα προσωπικά στοιχεία μας είναι διασφαλισμένα επαρκώς, ώστε να μη μπορεί κάποιος να τα υποκλέψει ή να τα απομνημονεύσει.
  • Να φροντίζουμε να αλλάζουμε τους κωδικούς μας σε τακτά χρονικά διαστήματα κι αυτοί να αποτελούνται από συνδυασμό μικρών και κεφαλαίων γραμμάτων, αριθμούς και σύμβολα.
  • Προτείνεται η χρήση προπληρωμένης κάρτας για την πραγματοποίηση των αντίστοιχων συναλλαγών. Μ' αυτόν τον τρόπο, ελαχιστοποιείται η πιθανότητα για μεγαλύτερη απώλεια χρημάτων από την υποτιθέμενη τιμή μιας απατηλής κράτησης/συναλλαγής.

Τι θα πρέπει να προσέχουμε σε συναλλαγές για κρατήσεις:

  • Δεν πληρώνουμε προκαταβολικά σε εταιρεία, τουριστικό γραφείο ή οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση με παρεμφερές αντικείμενο, την οποία δε γνωρίζουμε.
  • Να αναζητούμε πληροφορίες και σχετικές αναρτήσεις, για το πώς το διαδικτυακό κατάστημα διαχειρίζεται τυχόν παράπονα πελατών του.
  • Να ζητάμε την αυθεντική απόδειξη ή γραπτή απόδειξη αγοράς.
  • Να προσέχουμε ιδιαιτέρως όταν η προσφορά φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή και το άλλο μέρος ασκεί συνεχώς πίεση για την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας.

Πώς να προστατεύσουμε τις συναλλαγές μέσω κινητού τηλεφώνου;

  • Να διατηρούμε το λογισμικό προστασίας του κινητού μας τηλεφώνου επικαιροποιημένο και όλες τις συσκευές που συνδέονται με αυτό προφυλαγμένες από κακόβουλες επιθέσεις και ιούς.
  • Να χρησιμοποιούμε «ισχυρό» κωδικό, προκειμένου να κλειδώνει τη συσκευή του κινητού μας τηλεφώνου.
  • Πριν προχωρήσουμε στην εγκατάσταση σχετικών εφαρμογών, να τις μελετάμε με ιδιαίτερη προσοχή.
  • Να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα Wi-Fi Hotspot δίκτυα, στα οποία συνδεόμαστε με το κινητό μας τηλέφωνο.
  • Σε περίπτωση που γινόμαστε αποδέκτες μηνυμάτων από άγνωστο αποστολέα, να μην ανταποκρινόμαστε.

Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας, για να καταγγείλουν σε βάρος τους αντίστοιχες πράξεις ή για να λάβουν οδηγίες στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:

  • Τηλεφωνικά στον αριθμό: 11188
  • Με e-mail στο: ccu@cybercrimeunit.gov.gr
  • Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones), με λειτουργικό σύστημα iOS-Android: Feelsafe E-Commerce
  • Μέσω Twitter «Γραμμή SOS Cyber Alert»: @cyberalert

Επίσης, έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν τον «Οδηγό του Πολίτη», μέσω της ιστοσελίδας της Ελληνικής Αστυνομίας (www.hellenicpolice.gr), προκειμένου να αντλήσουν χρήσιμες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησής τους.

naftemporiki.gr

Οι κατσίκες μπορούν να διακρίνουν τις διαφορετικές ανθρώπινες εκφράσεις και προτιμούν τα γελαστά πρόσωπα από τα θυμωμένα, αποκαλύπτει έρευνα τα αποτελέσματα της οποίας δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.

Σχετικά με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης απάντησε ότι η διαδικασία, η οποία αποτελείται από δύο φάσεις (η πρώτη είναι τον Ιούλιο και η δεύτερη τον Σεπτέμβριο), δεν έχει τελειώσει.